Flödesskrivning/30-årskris/Dagens dikt

 
Vad var det jag ville när jag stod där på skolgården
Plakatet i handen och mössan på svaj?
Vad var det jag ville alla ensamma dagar
I Paris, med bara Laleh som tröst?
Vad var det jag ville när jag började plugga?
När jag reste till Kina, till Corfu och Rom?
Vad var det jag ville när jag satte upp pjäser,
När teatern var livet och näring till allt?
Vad var det jag ville när kärleken hände?
När två satte bo, men inte blev en
Vad var det jag ville när lille A föddes,
Och är det samma som nu när lilla Y finns?
Vad var det jag ville när livet föll samman,
När ensamheten låg som ett täcke på allt?
Vad var det jag ville när världen blev galen?
När jag vände bort blicken, såg inåt igen?
Vad vill jag i livet, vad vill jag med mig?
Vad vill jag förändra, vad vill jag ha kvar?
Vem vill jag vara, vem kan jag vara?
Vem borde jag vara? (ett internskämt, du vet)
Jag vet att jag kan vara mig.
Jag vet att jag räknas, att jag syns och får finnas
Att privilegierna klär mig så fint
Jag vet.
Jag finns.
Jag kan.
Jag minns.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0