Wayward Pines

Ännu ett lästips: i våras upptäckte jag Blake Crouch och hans fantastiska Wayward Pines - trilogi. Böckerna handlar om en agent som efter en bilkrasch vaknat i det lilla samhället Wayward Pines, Idaho. Efter att ha råkat i luven på såväl en sadistisk sjuksköterska och en läskigt obrydd sheriff börjar Ethan Burke misstänka att saker inte står rätt till. Men att ta sig ifrån staden är svårare än det verkar.

Framförallt den första boken bjuder på mindfuck efter mindfuck och ingen av mina teorier stämmer helt in. Avslöjandet i slutet är dock värd varenda minut om ni frågar mig, och även tredje bokens slut är tillfredsställande såväl som oförutsett. 

Stilistiskt påminner boken om Twin Peaks möter Lost. Språket är rikt och karaktärerna trovärdiga - under omständigheterna.
 Jag har efter Pines plockat upp flera andra av Crouchs böcker (metaforiskt eftersom jag läst dem på Kindle) och han är en bra författare som skriver ganska gory böcker som får igång adrenalinet rejält i mig.

Det har gjorts en tvserie som är bra, men inte lika vass som böckerna hittills (har sett halva säsongen). Definitivt sevärd dock och ser en serien först är det förmodligen bättre, så en slipper jämföra med böckerna. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0