How To Build A Girl

En av årets bästa läsupplevelser kom sent. I julklapp av min sambo fick jag How to Build A Girl av Caitlin Moran, som tidigare gett ut How To Be A Woman.
Av någon anledning fick jag för mig att jag inte skulle gilla Woman, fick för mig att den var för essentialistisk ("kvinnor är så här, män är så här"), och överlag så kan jag tycka att Storbrittanien generellt är lite efter i genusanalyser. Jag uppfattade det också mer som en nonfiction text, vilket jag inte är lika intresserad av som fiction.
 
 
 
 
 
 
Så jag var lite skeptisk till den här, men började ändå med den (totalt julklappsbokcount: 6 st). Och blev rätt blown away. En helt fantastisk skildring av tonårstiden för en tjej på 90-talet i England. Boken behandlar klass, sexualitet, normer, feminism, mm mm på ett fantastiskt sätt - ett tydligt bevis tänker jag på skillnaden mellan fiction och non-fiction. För om jag utgår från att jag har rätt bild av den förra boken, där jag tror att jag skulle uppleva den som normativ, så är den här boken istället ett hårt slag i magen eftersom den, trots att vissa bitar absolut är normativa, beskriver hur det faktiskt ofta är idag. Och att göra det kan vara lika tankeväckande som den djupaste teori.
 
Huvudpersonen Johanna Morrigan bestämmer sig för att återuppfinna sig själv och ger sig själv personan Dolly Wilde. Hon börjar recensera skivor för ett musikmagasin och bestämmer sig för att bli en sån person som kan göra allt det där hon inte kunnat eller vågat innan - framförallt när det gäller sex. Som så många andra berättelser om att förverkliga sig själv så förlorar hon sig på vägen ibland, och vissa bitar är plågsamma att läsa. Men när hon ändå, 17 år ung, hittar sig själv och sin röst igen är det svårt att hålla leendet tillbaka.
 
Framförallt föll jag för skildringen av 14-åriga Johanna och hennes två obsessions:
Hon vill ha sex och hon vill förändra världen. Ungefär i den ordningen. Jag känner igen det, besattheten av sex innan jag hade haft det - vad det är, hur det är, hur det kommer att förändra mig, kopplat till den kanske något naiva övertygelsen att på något sätt, på något sätt kommer jag att förändra världen. Jag ska bara komma på hur först.
 
Det är en rolig och normbrytande berättelse. Jag hade seriösa problem att lägga ifrån mig boken, och jag kommer hålla alla tummar och tår för att det blir en filmdeal och att en ung publik får se den här berättelsen. Jag tänker också ge Moran en chans och hoppa ner från mina höga hästar och läsa How To Be A Woman - för ärligt talat känns det inte särskilt smart att döma ut en bok jag inte har läst....
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0