En kass start

Har verkligen inte varit en bra start på mammaledigheten, Men från och med nästa vecka blir det bättre! A är frisk nog att gå till öppnis igen, och förhoppningsvis blir vädret snäppet mildare så att vi kan cykla lite.
 
Framförallt måste jag ta mig till bibblan. Med undantag för min sträck-om-läsning av Hunger Games har jag inte läst en skönlitterär bok på typ flera månader. Inte haft tiden, inte haft energin. Inte haft böckerna! Jag måste hitta läslusten igen. Saknar den.
 
Och planera våren. Jag ska till Uppsala på Queerseminarium den 15.e april, och presentera min C-uppsats, men dessutom borde vi ta oss till Cumbria och hälsa på As farmor och farfar. Och både jag och F vill ha en minibreak. Åka iväg varsin helg, själva, träffa kompisar, gå på teater. Det är för tidigt att lämna A en hel helg, tycker jag, men däremot har vi inte så mkt emot att ta hand om allt en helg medan den andra får en liten semester, så länge det går år båda hållen.
 
Jag skulle vilja göra en till Berlin-resa. Inte nödvändigtvis till Berlin, men någonstans där jag kan gå och se massor av cool scenkonst och frossa i att vara en teaternörd. Gå på museum, ta ett par drinkar och bara ha en jävligt skön helg. Vi får se hur det blir, kanske blir det först till sommaren. Men vi ska nog komma iväg båda två.
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva

Om Götet är ett alternativ så har du ju gratis boende här och får rå dig själv under helger.

Svar: ja, alltså det borde jag ju egentligen göra lite oftare. Antar att gbg känns för nära och så blir det inte av. ungefär som *host host* Köpenhamn.
Paula Brante

2013-02-03 @ 22:45:03
Postat av: Peter Ericsson

Varför talas det inte om två stora jämställdhetsproblem? Män lever i genomsnitt ett kortare liv än kvinnor. Dessutom tar dubbelt så många män livet av sig än kvinnor. Men feministerna är tysssta. Varför?

Ps. Feminism innebär att byta ut patriarkat mot matriarkat. Man tar även över det som man klagat på hos männen men gör det nu till sitt eget och vips så är det helt OK. För det är ju kvinnor bakom. Ds.

Svar: 1. Män lever kortare liv än kvinnor; å andra sidan föds fler pojkar än flickor (se t.ex. http://www.sixwise.com/newsletters/05/06/22/why-are-more-boys-than-girls-being-born.htm). Om det handlar om en biologisk mekanism är det kanske inte så mycket vi kan göra åt det. Om det å andra sidan handlar om att män utsätts för hårdare fysiska påfrestningar, kroppsligt slitage helt enkelt, så är det såklart ett problem som ska diskuteras. Det brukar jämställdister prata om, t.ex. Att feminister inte pratar om det (fast jag tycker det är problematiskt att generalisera feminister till en homogen grupp) är lite problematiskt. Å andra sidan läggs mer pengar på forskning om mäns hälsa än om kvinnors; ett exempel är t.ex. hjärtattacker, som kan ha helt andra symptom hos kvinnor än hos män, men det är männens symptom som blivit kartlagda och forskade på. 2. Att män tar livet av sig i högre grad än kvinnor är djupt problematiskt. Jag tror att det i mångt och mycket stammar från oförmåga att hantera emotionella problem, och det tror jag kommer från just patriarkatets kvävande och hämmande mansroll som påverkar män negativt. Med andra ord tror jag just att min feminism och mitt försök att påverka könsroller kan ha en positiv effekt på männen runt mig, och med andra ord menar jag alltså att jag visst, som feminism, också talar om mäns psykiska ohälsa eftersom jag försöker utmana de normer och roller som skapa den. Det finns säkert många sätt att arbeta med detta; jag är inte psykolog eller läkare och kan inte tillföra så mkt på den fronten.
3. Patriarkat - matriarkat. Det där är din åsikt och den får du stå för. Jag håller inte med dig på något plan. Att kvinnor däremot införlivar beteenden som män traditionellt stått för ser jag som ett försök att kunna ha en helare representation av sig själv. På samma gång försöker feminister att uppmuntra män att införliva traditionellt kvinnliga beteenden, som att t.ex. ta hand om barn eller prata om känslor. Detta för att även männen ska få en helare person. Att det blir "ok" om en kvinna gör det men inte en man handlar om strukturella skillnader och om kontext. Något som görs alltid av en grupp kan bli normbrytande när det görs av en annan grupp.
Tack för kommentaren, hoppas du blev glad för svaret!
Paula Brante

2013-02-03 @ 23:45:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0