Andra dagen i Berlin

Käkade frukost på rummet med de andra - so much för att sticka iväg tidigt... Men det är ju trevligare att hänga med dem än att gå runt själv. Vi skulle gå till Pergamonmuseumet först, men när vi kom dit blev konsensus att det var för dyrt (10 euro) så vi gick direkt till DDR-museumet istället.
 
Det är lite synd, jag var så pepp på att se Blå Porten, Ishtarporten från Babylon. Jag byggde en modell av den i typ nian och var helt inne på den kulturen, men antingen kan jag gå dit själv imorgon eller så eller så får jag helt enkelt komma tillbaka med någon som är lite mer antikhistorieintresserad (host, Fraser, host).
 
DDR-museumet gav också en enorm känsla för hur det var att leva i Östberlin. Interaktivt museum, med lådar en drog ut, skåp en öppnade osv. Det var kul och informativt - det verkade inte den tyska skolklassen som var där tycka. De satt och såg lidande ut vid "maktens bord" där det fanns lite stolar.
 
Sen gick vi till holocaustminnersmärket - de här pelarna som en går igenom. Det var en väldigt märklig upplevelse, särskilt som alla som är där mest flummar, springer runt mellan dem, hoppar och busar med varandra. Det är väl okej att göra det - kanske till och med bra - men det sabbade min inkännande, emotionella image rätt mycket. Nä, alltså, det var konstigt att vara där. Det var något i hur tyst det blev mellan pelarna, hur folk dök upp för att sedan direkt försvinna, hur smal vägen blev framför en och hur högt ovanför himlen var. Jag tänkte på fängelser. Tänkte på att inte se någon ljusning. Försökte tänka på Förintelsen men det var för stort. Sen tog vi en massa coola bilder.
 
Jaja. Ibland är jag en posör. Jag vill så gärna bli emotionellt berörd, det går ihop med hur jag ser mig själv. Som en emotionell empatisk människa. Och jag kände allt det där men sen kände jag också att det var kul att vara där med min klass. Idag ska vi försöka hinna till Judiska Museet, tror det ger lite mer perspektiv.
 
Efter det splittade vi på oss, jag och Sofia gick och drack Gluwhine vid floden - sjukt mysigt och gott. Vi snackade om allt mellan himmel och jord, promenerade hem (vi går asmycket! hello benmuskler!) förbi synagogan som gav oss den där känslan igen. Igår var ju Kristallnatten, så det var massa poliser vid alla minnesmärken. Softade på rummet ett tag, sen gick vi allihopa ut till en indisk restaurang och käkade och tog en drink (billiga drinkar!). Såg en märklig föreställning av Die Wirtin - Värdinnan, typ. En Dostojevskijbok som Frank Cartoff regisserat på Volksbuhne. Konsensus efteråt var att vi nog verkligen hade gillat den här föreställningen om vi fattat vad det var de pratade om. Den var roligare att kolla på i alla fall, actionpackad och bisarr. De använde video hela tiden, skrek, sprang, hoppade, trillade. Den hade en del gemensamt med Faust, speciellt att båda hade män som var helt totalt desperata efter att få ligga med kvinnor (eller just en specifik kvinna i vart och ett av fallen). I den här var desperationen total, han nästan grät konstant för att han inte fick ligga med henne, och hon sa nej hela tiden men ville egentligen också, fick ta lite initiativ och ta lite på honom.
 
Jävligt skumt. Mäns motivation = få ligga. That's what we learned in Berlin ^^

Mer drinkar efteråt. Tanken var att vi skulle gå ut, alltså typ ut och dansa, men jag säckade ihop totalt vid midnatt. Gick och la mig, blev väckt av nya gäster i vårt rum, väckt igen av de andra i klassen som smög in, och sen vaknade jag 7.30. Har skypat igen, saknar min bebis. Köpte en present till honom igår.
 
Random tankar och quotes:
"Vi vill ha något tyskt i oss"
Vad var det som hände på Brandenburger? Flyktingdemonstration mellan dansande nallar, poserande soldater och en konstigt Star Trekliknande utomjording. Konstigaste torget någonsin.
Skam den som ger sig! En får fråga på fyra olika restauranger/caféer innan en hittar en som serverar Gluwhine
"Titta vovve!"
Drinkar är gott
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0