Obehagligt

Jag la in en annons på Blocket igår för att sälja lite av mina gravidkläder. Tänkte inte särskilt mycket på det, la in mitt mobilnr också ifall folk vill messa/ringa (det verkar folk göra på andra annonser). Har fram tills nu fått två svar: dels en man som mailade och frågade om jag hade fler kläder. Det lät konstigt, men jag svarade ändå och sa nej + frågade om han var intresserad av kläderna i annonsen. Nej, men han ville ha strumpbyxor. Här kändes det jättekonstigt, så jag sa att jag inte hade några, och han svarade igen att även använda gick bra.

Alltså, har man en strumpbyxefetisch så är det fine, såklart. Men jag känner mig inte bekväm när jag vill sälja kläder och misstänker att personen som jag ska möta och göra affär med vill köpa det för ett sexuellt syfte (Lustigt nog slår det mig nu att han kanske bara är en vanlig transa, och i så fall hade jag nog inte haft något emot det) - speciellt inte nu med Ally och så. Jag svarade inte på mannens sista mail.

Sen idag fick jag ett sms där det stod "Hej, jag är en kille 50 som söker kvinna att ha sex med" typ. Och det måste ju vara från Blocket han har fått mitt nummer!

Det känns som att det här är så jäkla typiskt, och också visar på något sjukt sunkigt i vårt samhälle i hur män ser på kvinnor. Att jag lägger ut en annons där jag vill sälja KLÄDER gör mig på något sätt tillgänglig (det här handlar väl mer om det andra meddelandet än det första - som sagt, var kanske bara en druga som ville ha billiga strumpbyxor, och även om det inte var det så är det inte jag som person som var objektet).

Men den här "kille 50" då? Vad är det han ser i min annons som får honom att kontakta mig? Det står ingenting om hur gammal jag är eller hur jag ser ut eller ifall jag är tillgänglig eller inte. Tvärtom kan en ju utgå från att jag inte är det, eftersom jag med största sannolikhet nyligen fött barn (säljer gravidkläder), och normen ofta är att två eller fler personer skaffar barn tillsammans (även om det såklart går om en är själv med). Vidare, om jag nu hade varit en ensamstående mamma med en bebis någonstans mellan 1 mån - 1 år, eller så - det är ju inte som att jag i så fall skulle ha sjukt mycket tid att lägga på att ligga med främmande män?

Och överlag så är det sunkigt att ge sexuella inviter till ngn som uppenbarligen har ett helt annat mål med det de gör. Just nu känner jag ett obehag över att någon därute har mitt telefonnummer, de klassiska skamkänslorna i "jag borde inte ha lagt ut mitt nr" och en jävla ilska över att någon tar sig friheten att - igen - närma sig mig på ett sätt som får mig att känna mig begränsad och rädd. Funderar på vad jag ska/vill göra: Ignorera eller faktiskt ringa upp och skälla ut. Jag vill jag vill jag vill ringa och skälla, men samtidigt känns det dumt nog som att jag öppnar en dörr och etablerar kontakt då. Och ifall snubben kör på att nej betyder ja så vetefan hur det går.


Vårt samhälle är tyvärr uppdelat i att män ska ta initiativ och kvinnor vänta på att bli uppraggade. För många män känns detta säkert hämmande, svårt och skamfyllt och jobbigt. Det är säkert svårt att se var gränserna går ibland, och de kanske tycker det är värt att chansa. Men det ger dem ju för fan inte rätt att få mig att känna mig rädd och begränsad!

Det här är liksom bara toppen på ett isberg av alla slemmiga kontaktförsök jag och de flesta andra kvinnor varit med om, online och IRL.

Nej, skabbigt.

Annonsen är raderad. Tack, äckelgubbe, för att du hindrade mig från att dryga på min fp med någon hundralapp. Schysst, verkligen.

Kommentarer
Postat av: Clara

Usch, känner igen det där lite med att man automatiskt blir ett potentiellt ligg BARA för man är tjej. Spelade Wordfeud och hade utmanat en slumpmässig spelare då han direkt skriver i chatten och frågar om jag är singel och om jag vill ha sex. Det enda han vet om mig är att jag heter Clara, och han kan se en miniatyrbild av hur jag ser ut (Som dessutom inte visar mitt ansikte alls, utan redigerad väldigt ljust så man i princip bara ser konturerna av mina ögon). Han vet inte hur gammal jag är, var jag bor, vad jag har för åsikter. När jag sedan avböjde inviten så avslutade han vår Wordfeud-match. Som du skriver så är detta bara toppen av isberget, finns tyvärr alldeles för många som resonerar som de här gubbarna...

2012-05-10 @ 14:43:05
Postat av: Catrin

Äckligt!

Har en kompis som råkade ut för något liknande när hon la ut en annons på blocket om att hon sökte lgh i Malmö. Förutom inviter och bilder till hennes e-mail. Blev hon uppringd och fick frågor om hennes underkläder.Kort sagt: Äckligt!

2012-05-10 @ 15:03:27
Postat av: Paula

Mm, grejen är ju inte att det är så farligt om ngn frågar om en vill ha sex, utan att du ALLTID är tillgänglig i ALLA sammanhang. Men vad är det som driver en person att lägga fram förslag till kreti och pleti hela tiden? Jättekonstigt.

2012-05-10 @ 16:00:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0