Word of the Day: Gräsänka

Gräsänka är ett ord som jag tror kommer från kvinnor som var ensamma över en sommar/höst/annan årstid för att männen åkte iväg för att slå gräs (det här är något jag kan ha hittat på baserat på väldigt svaga minnesbilder från boken När vi var barn). Gräset tog ens man, liksom, men också ord som visade på en mindre permanent separation. En modern variant är ju fotbollsänka.

Jag kommer i alla fall att vara jobbänka eller nåt i sommar. Att det skulle bli tufft har jag alltid känt mig medveten om, men jag tänkte att jag kunde undvika det värsta genom att spendera rätt mycket tid med mina föräldrar + åka till sambons föräldrar en vecka och få lite avlastning.
Heh. Är inte så säker på det längre efter en helg hos mina föräldrar utan sambo - alltså, klart att det finns fördelar som att jag kan få käka ifred eller duscha när jag vill, men jag är ju på hela tiden när jag är "själv" (i bemärkelsen ensam förälder) med Ally. Hemma har jag liksom koll. Jag vet var de farliga grejerna är, hur jag ska distrahera honom från dem, och vart allt annat finns och hur jag enklast ska jonglera baby och allt annat jag måste göra. Hos mina föräldrar (och andra människor) blir det snarare en konstig blandning mellan att sitta och ha lite tråkigt (hade varken med mig bok eller dator) och bli mer stressad än vanligt för att det är andra grejer överallt än vad jag är van vid. Alltså - när vi inte umgås, såklart - då är det ju trevligt. Men vi umgås ju inte 24/7 trots allt.

Nu ska ni inte bli hispiga, mamma och pappa, jag kommer att komma ut till er ändå - ofta - i sommar. Det är bara intressant hur allt förändras hela tiden och hur jag tror att jag har koll på hur saker funkar när jag egentligen inte har det. Det kommer att bli en utmaning, den här sommaren, men jag tror att det kommer att gå bra ändå. Knepet är nog att ta med projekt till de ställen jag ska till - så att jag har något vettigt att göra när far- och morföräldrarna gullar med lillen.

Vi snackar den här killen, liksom.

Kommentarer
Postat av: Eva

Tror det är annorlunda om vi har mera vardag ihop. Nu var det så mycket m mat o firande o annat. Men det är klart att hemma är alltid hemma, där är allt vant och enkelt. Puss.

2012-06-21 @ 17:18:32
URL: http://wennasandbrante.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0