Madonna

Jag var med min pappa (ett stort Madonna-fan) och såg the Queen of Pop på Ullevi i Gbg i onsdags. Är själv inte ett särskilt stort fan, men är förtjust i Madonnas förmåga att transformera sig själv och sin musik.
 
Konserten drog igång rätt sent, förbandet var en halvtimma sen och var inte ens något band, utan en DJ. Som tydligen är en superdj eller nåt, men vi var rätt uttråkade. Inte så kul med en DJ när man har sittplats... Sen tog det evigheter innan Madonna gick på - tror hon började spela 22.30, och vi var där vid 19.30, så det var tre dryga timmar utan särskilt mkt att göra. Början på konserten var inte heller så jättebra - hon sjöng konstigt, det lät som att hon inte hittade rätt toner. Och hon var liksom överlag... konstig. Jag tänkte att hon betedde sig som att hon var full - det var hon nog inte, men det var min association.
 
Sen någon gång i mitten drog det igång mer, med låten Masterpiece. Då kom rösten tillbaka. Numret efter det var Vogue, och då jäklar! Sen var resten av konserten bra, med bra låtar, bra show och en del tankeprovocerande projektioner. Dessutom hade hon en dansgrupp som ägnade sig åt contortionism iförda gasmasker - något av det mest obehagliga jag sett på en scen på länge! Yuck! Men också ett väldigt intressant val att ha med på en sån här konsert - vad Madonna än är så är hon inte tråkig. Det är svulstiga shower, sex, våld och religion, maffiga kostymer och mycket provokation. En del funkar, annat inte.
 
Men. Bäst är Madonna när hon porrar sig. Alla som klagar på hennes ålder kan gå och lägga sig - hon har en snyggare kropp vid 53 än de flesta 25-åringar jag känner, och hon är sexig som fan. Hon äger sin kropp och hon är sin kropp. Och jag gillar att hon är vulgär. Jag gillar att hon skakar rumpa och flashar sina skinkor - varför skulle hon inte göra det? Det handlar inte om att tillfredsställa en manlig blick (fast det får ni kanske fråga min pappa om ^^), upplever jag, utan snarare om att ställa sig själv i blickfånget och kräva plats. Speciellt med just åldersaspekten och den kritik hon har fått för att hon anspelar på sexualitet som kvinna över 30 (OMG HUR VÅGAR HON!?!?!?), så blir det snarare en aktion, ett sätt att säga "jag skiter i vad ni tänker, jag tycker sex är kul och att min kropp är snygg och passar det inte så är det bara att dra". Oavsett om det är vad hon tänker eller inte så blir det det som hon förmedlar till mig.
 
Sen kan jag undra hur jag hade reagerat på en kvinna jag inte tyckte var attraktiv. Det slår mig nu. Om hon hade varit ful, i mina ögon, hade jag tyckt att det var lika mycket av ett statement och en feministik empowerment grej eller hade jag då tyckt att det var lite pinsamt?

Vi hoppas på det förra!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0