Läsdagbok

Har bestämt mig för att börja föra läsdagbok över allt jag läser från och med nu. Inspirationen kommer från Aidan Chambers bok Böcker inom oss och Böcker omkring oss, om litteratur, läsande och socialiseringsprocessen däromkring. Det var en spännande bok med en del tänkvärda saker, även om Chambers upprepar sig själv ibland. Särskilt spännande är det som handlar om boksamtal och hur vi formar, förnyar och förändrar våra åsikter om det vi läser i samspel med andra, och också om hur ordet "varför" riskerar att hämma den processen.
 
Att en inte bara ska fråga "jaha, vad tyckte du om boken och varför?" visste jag - samma principer går igen inom teatersamtal (t.ex. i skolan). Men att ordet varför också dels kräver för stora svar, och också insinuerar att det finns ett rätt svar, det hade jag inte tänkt på.
 
Istället föreslår Chambers tell me - på svenska översätts det till jag undrar. En öppen fråga som istället insinuerar att inte heller jag som ställer den har något svar. Det kanske är viktigare när samtalet förs med barn, men jag tror det kan vara lika viktigt när en pratar med någon i samma ålder. Vi vet nog alla hur det känns att prata med någon som beter sig som om hen har alla svar.
 
 
Jag har inte skrivit något i min läsdagbok än. Jag skulle kunna skriva upp att jag läst halva boken ovan, men that's it. Detär ju bra att ha bestämt sig för att skriva läsdagbok, men jag måste ju läsa också. Ont om tid, speciellt nu när jag är själver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0