Pink vs Blue

Kände mig så besviken på Ally igår. Vi fick tandinfo på BVC och tandsköterskan höll fram en handfull tandborstar i olika färger som bebisarna fick välja mellan.

Och Ally. Väljer. En. Blå.

Här anstränger man sig för att uppfostra sitt barn könsneutralt, och så går han och gör något så otroligt könsstereotypt....



Skämt åsido - fan, vad sjukt det är att jag har så svårt att köpa typ rosa grejer till honom! Om Fraser hade kommit hem med en rosa skjorta hade jag inte ens blinkat, men att köpa rosa sockor till Ally är skitsvårt av någon dum anledning. Det är inte för att jag är orolig för att folk ska tro att han är tjej - jag rättar nästan aldrig folk, svarar om ngn frågar, men berättar kanske inte själv det första jag gör (fast jag använder ju "han" när jag pratar om honom, så folk fattar ju rätt snabbt). Men det är något som skaver, främst med att sätta "tjejgrejjer" på honom, puffärmar och liknande. Klarar inte riktigt av det. Färg är lättare. Är ju eg inte så förtjust i rosa själv, men lila är min favvofärg, och det har han ju en hel del kläder i.

Jag tror att det spelar roll. Inte är det viktigast i hela världen, men jag tror att det spelar roll. Jag tror att han får olika bemötanden från vuxna beroende på vad han har på sig, och jag tror att för att ge honom valmöjligheter måste jag börja redan nu.

Kommentarer
Postat av: Eva

Men inget stackars barn ska väl behöva ha puffärmar?! ;-p

2012-04-27 @ 04:45:10
URL: http://wennasandbrante.weebly.com
Postat av: Paula

Nej, det är fan sant. Puffärmar är yuck. Glad för den fina pippitröjan du stickat - ngt som är tjejigt men neutralt istället för killigt o neutralt, som det ofta är.

2012-04-27 @ 05:26:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0